Adventure Ride Competition 2021- 1e Plaats

Gepubliceerd op 21 maart 2022 om 18:25
Dag 1:
De dag bestond uit 7 proeven
Het begon met de GS trophy oeffeningen zoals de garage en het 8tje waar ze wat truckjes mee uitgehaald hadden zoals wat hoogteverschil het en der in het achtje bijvoorbeeld om het iets moeilijker te maken.
Immers doen veel mensen mee die ook in Duitsland gekwalificeerd hebben en dus specifiek op deze delen getraind hebben. Dus dat dezen ze goed, dan heb je niets meer aan “een truckje leren”. Al met al goed en foutloos doorgekomen
De tweede oeffening was een hoog maisveld: een doolhof waar 5 punten gevonden moest worden binnen 30 minuten. Was je er vervolgens te laat uit ging het zeer snel met de strafpunten. Helaas toen ik erachter was waar de 5e zich bevond gekozen vooral niet het erop te wagen met nog 3 minuten op de klok en zodoende 4 toch kunnen pakken.
Vervolgens gingen we naar een crossbaan waar je zo constant mogelijk moest rijden. Hier waren twee interessante stukken aan: om alle 4 de ronden te voltooien moest je serieus doorperen. Minder ronden was minder punten, en er kon gekozen worden voor een ronde met hoofdzakelijk harde baan, of eentje met enkel losse baan. Maar let dus op: als je de moeilijke ronde pakte, dus pluspunten was er ook geen ruimte om te vallen(tijd). Erg leuk strategisch spel. Natuurlijk voor de zandbaan gegaan: wij nederlanders kunnen wel wat zand rijden met 19 sec totaal over 4 ronden tijdsverschil ook nog eens redelijk constant dus flinke bonus
Na een korte pauze kwam een oeffening waarbij binnen een lijn eerst lopend(motor uit, en aan de rechter kant) en daarna rijdens zsm gereden moest worden. Vervolgens met één hand een frisby opgepakt moest worden en geworpen moest worden, nog steeds rijdend binnen de lijnntjes om vervolgens een ton weg te schieten en een zandzakje in een circel te gooien terwijl je bijna stil staat. Het was redelijk simpel. Mits je niet te gehaast deed: de mensen die minder goed scoorden reden te snel en kleuren dus buiten de lijntjes of begonnen te rennen met de motor, vergetend dat het berg af liep en remmen een stuk lastiger is als je niet op de motor zit.
Vervolgens kwam de meest zieke oeffening; een ronde van zo’n 5 km. Beginnend simpel, om vervolgens buiten het aanvankelijke zicht een kilometer puur mul zand tegen te komen die welke keer met een landbouwtrekker en zo’n lijnentrekding opnieuw losgemaakt werd. Na het zand kwamen met het moeie lijf nog klimmetjes waarvan één in mul zand en een bocht. Deze was echter optioneel en leverde extra punten op elke ronde. Je mocht 6 ronden rijden in 30min wat met redelijk tempo en weinig vallen haalbaar was. Deze dan ook 100% gehaald samen met nog één van mijn groep. Hier kwam echt techniek en conditie samen
De ena-laatste was het wegremmen van strategisch geplaatse banden met het achterwiel(brakeslide). Ondanks dat die brakeslide het probleem niet was, was wel de geringe ruimte en het feit dat aanraken niet voldoende was, maar de band die een halve meter moest verschuiven om te tellen wel, heb ik hier helaas weinig punten weten te pakken.
De laatste oeffening was het vullen van een waterbak met kopjes water en één hand. Lastig was hij niet, de verzuring van de koppelingshand welke een half uur lang de enige aan het stuur was wel dat doet gewoon zeer.
Al met al toch veel punten kunnen pakken en de dag afgesloten op platz eins met zo’n 600 punten voorsprong op de andere dames van de ongeveer 4000 die men kon verdienen toch zeker niet slecht.
Nu alweer zin in morgen!
 

2e dag ARC

De tweede dag zag er iets anders uit en maakte de finale nog een beetje spannend. Er waren opnieuw 7 proeven waarbij er met geluk vooral veel punten te verdienen waren en verder wel of niet goed kunnen rijden nagenoeg geen invloed had op het verdienen van veel punten. Dit maakte het voor mij moeilijker de voorsprong groter te maken.

De eerste proef was opnieuw een Gstrophy proef die ook in de qualifiers gebruikt was: slalommen en over tegels rijden, de proef waarbij je in de circel moest keren, een slalom maar dan met elke kant beide benen aan de buiten kant van de motor. Een plank met bocht en een hele scherpe wip. Al met al ging mij dat aardig af en weer punten kunnen pakken.

De tweede was de crossbaan: gewoon 8 ronden rijden met de keus weer tussen makkelijk of moeilijk. Dit was ruim haalbaar dus een ieder met hulp van hun team kon nu ook moeilijk doen. Uiteraard 8x moeilijk gedaan maar dus geen voorsprong kunnen pakken helaas

De derde was basketbal. Een teamproef waarbij een bal gepakt moest worden en in een net gegooid diende te worden. Met het hele team, constant in het veld rijdend. Helaas was er één iemand die zich totaal niet aan de strategie hielt en aan het klooien was met als gevolg omvallen en veel voetjes aan de grond. Het was hier dus een 0 score die helaas ook gewoon behalve bij het teamtotaal ook individueel gerekend werd. Hier ben ik mijn voorsprong zo goed als kwijt door geraakt en heeft een andere teammaatje de finale gekost maar het is niet anders

Vervolgens een geluksproef waarbij op een winderig stuk, zoveel mogelijk vlaggetjes boven het hoofd verzameld moesten worden. De wind was met mij en derhalve dan ook nog wat punten weer kunnen pakken maar prefereer toch en rij-proeven en geen geluksdingen.

Daarna de KTM proef(video in reactie) deze was een omgeploegde akker met een route van 2,5km die na elke groep weer omgeploegd werd. De bedoeling was zo constant mogelijk en als je heel snel was 3 ronden. Vooralsnog waren dat 4 mensen gelukt, allemaal motorcrossers. Ik kwam helaas over 2 ronden 10 sec te kort voor een 3e ronde maar was op de 1250 wel de snelste niet-motorcrosser die dag. Maar omdat die 3e ronde echt de enige manier was een voorsprong te maken, ookhier leuk punten verdient maar geen mogelijkheid tot voorsprong.

Nog met de vermoeidheid van de KTM proef kwam daar lanzaam rijden. Zo langzaam mogelijk en hoe langzamer, de meer punten gezien elke seconde 3 punten opleverde. Tijdens het rijden waren sommen die je moest oplossen. Helaas had ik de eerste over het hoofd gezien dus geconcentreerd op langzaam rijden. Met een 2-na langzaamste tijd die dag toch zeer tevreden hoewel die drie punten per seconden ook geen verschil gingen maken. Gelukkig bleek nog niemand toen zijn sommen correct opgelost te hebben dus dat maakte gelukkig weinig uit.

De laatste was een gave: barrelracing met de motor. 5 tonnen waar 360 graden omheen gereden moest worden. Te snel betekende over de lijn, te lomp op je plaat te langzaam kostte punten. Gezien het racen op een gravelplek was betekende de dit nauwkeurig gasgeven, tijdig maar niet te vroeg remmen en scherp sturen. Een hele mooie afsluiter die ik netjes heb gedaan.

En zo sloten we de dag af met de bekendmaking van de finalisten: ik lag nog steeds eerste maar was door de gefaalde teamproef en het puntensysteem die dag helaas niet in staat mn voorsprong te vergroten. In de finale kunnen duizenden punten verdiend worden dus in feiten gingen we allemaal met een reeële kans de finale in.

 

De finale

Dit jaar een stuk gemakkelijker dan vorig jaar:

Elk goed gereden station was 1000pt waard.

1. Andersom op de motor zitten, kip aanpakken en meenemen: elke keer dat je bij een proef die kip laat piepen 50 punten extra, maar verlies je hem: -100 (geld voor hele finale) : check! Kip in mn shirt gedaan: lang leve het vrouwelijk figuur waardoor hij op zn plek blijft

2. Motor duwen, uit, enkel rechter zijde en rechterzijde opstappen. De sneller, de meer punten: check

3. Evenwichtsbalk over een stukje klei: check

4. Slalom met tussen de banden zo’n 3m ruimte waarbij de eerste bergop, 2e bergaf en 3e bergop ging. De laatste zou overgeslagen kunnen worden dat zou -500 punten betekenen: check

5 opnieuw bandbreedte smalle en lange evenwichtsbalk. Helaas kreeg ik met het erop rijden de motor niet stabiel en had deze helaas niet goed gereden.: 0 punten

6 slalom +- 2,5m waarbij de laatste overgeslagen kon worden wat -500 punten betekende vervolgens hilclimb waarbij in een smal singletrackje gebleven moest worden. Kom je erbuiten, kwam je in een diep spoor terecht. Met crash tot gevolg(is een motor één van de finalisten van de berg afgerold (rider o.k). Probleem zat erin dat je door de slalom niet even een aanloopje kon nemen en het dus echt op de klimtechniek en controle neerkwam: check! (Foto in comments)

7 bochtje bovenop de berg en vervolgens met slalom naar beneden. Evt kon ook deze overgeslagen worden -250 punten per bocht: check!

8 motor uit en uit laten rollen, standaard neerzetten: check!

Kortom, nagenoeg foutloze finale gereden. Door de rest van de dames werd een boel. Overgeslagen of helaas gevallen. Waarvan 1 dus met de klim…… jammer van de 2e balk maar was tevreden

 

En dan de uitslag! Zaterdagavond tot ARC-Königin getroond

behalve de titel en de trofee ook een BMW Rallye pak en een enduro-bagagebelt gesponsord gekregen

Al met al trots op de prestatie, en volgend jaar de titel verdedigen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.